Drukwerk, folders of verspreidingsmateriaal. Wat is het effect en bereik tegenwoordig van drukwerk? Is het überhaupt nog wel effectief en lezen mensen de folders nog wel? Makkelijk zeggen, online adverteren gaat een stuk makkelijker dan offline drukwerk te laten maken. In deze blog leggen we je graag uit wat het effect is van reclame door middel van drukwerk.
Offline of online advertenties verspreiden
Drukwerk, oftewel een folder verspreiden via de brievenbus? Is dat nog rendabel tegenwoordig? Jazeker! Alhoewel, bedrijven kiezen er vaak ook voor online te adverteren. En toch verdwijnen de folders niet, want vandaag de dag zijn folders nog steeds erg effectief. Daarnaast kun je gewoon heel eenvoudig en goedkoop drukwerk verspreiden.
De effecten van drukwerk
Goedkoop drukwerk verspreiden is erg eenvoudig, je kunt op deze manier je (potentiële) klanten op een laagdrempelige manier bereiken. Op een andere manier is vaak duurder en lastiger. Kies je voor drukwerk of folders dan bereik je daar gemiddeld 55% van de consumenten mee. En folders worden vaker gelezen. Onderzoek wijst uit dat in 78% van de huishoudens de folder door minimaal twee mensen wordt gelezen. Consumenten zijn er ook nog eens van overtuigd dat folders uniek zijn en via drukwerk kom je aan relevante informatie. Informatie die vaak via andere kanalen moeilijker of niet eenvoudig binnenkomt bij de consumenten.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die de folder direct ongelezen bij het oud papier gooien. Maar wist je dat het grootste gedeelte, ruim 70%, van de mensen de folder eerst lees en het fijn vindt om folders te ontvangen. In vergelijking met voorgaande jaren zijn folders duidelijker en relevanter geworden. Bovendien bevatten ze meer informatie.
Komt de consument in actie, heeft drukwerk dus bereik?
Harstikke goed dat ruim 70% van de consumenten het fijn vinden om folders te ontvangen en ze lezen, maar gebeurt er ook daadwerkelijk iets mee? Dit is meetbaar en er is onderzoek naar gedaan. Maar liefst 92% van de consumenten geeft aan na het lezen van een folder de winkel te hebben bezocht. 53% bezoekt de desbetreffende aangeboden dienst en 8 van de 10 mensen die een folder lezen, krijgen vervolgens behoefte om een bepaald product te kopen.
Het verspreiden van drukwerk is dus zeker effectief en consumenten doen ook daadwerkelijk iets met de gelezen informatie.